Trăim vremuri istorice, în mijlocul unor inovații și schimbări sociale remarcabile. Domeniile biotehnologiei și tehnologia informației au capacitatea de a schimba peisajul social și chiar să schimbe modul în care luăm decizii etice. Despre seminția lui Isahar este scris că „se pricepeau în înțelegerea vremurilor și știau ce trebuia să facă Israel” (1Cronici 12:32). Tot astfel, și noi trebuie să înțelegem vremurile noastre și să știm ce ar trebui să facem. Provocarea noastră constă în a aplica adevărurile atemporale ale Scripturii la lumea în continuă schimbare din jurul nostru.
Mai întâi să reținem câteva:
ADEVĂRURI BIBLICE CU PRIVIRE LA TEHNOLOGIE
Omul poate descoperi doar ceea ce a pus Dumnezeu în creație – omul nu poate introduce nimic în natură, poate doar deriva lucruri din ea. De aceea, descoperirile omenești scot la lumină posibilități ce erau latente și inevitabilități codate în creație și astfel ar trebui să ne minunăm nu de inovația umană, ci de Creator.
Când facem o descoperire tehnică, nu este altceva decât să învățăm ceea ce Dumnezeu știa deja de la început. Nicio invenție nu-I dă lecții lui Dumnezeu, nici un inventator nu-L ia prin surprindere.
Dumnezeu este suveran peste tehnologia omului – chiar dacă tehnologia se află în mâna unor oameni răi, ea nu este niciodată în afară planului lui Dumnezeu. Dumnezeu nu este la periferia lui Silicon Valley, ci deasupra ei.
În cartea profetului Isaia 54:16 citim următoarele – „Iată, Eu am făcut pe meșterul care suflă cărbunii în foc și face o armă după meșteșugul lui. Dar tot Eu am făcut şi pe nimicitor ca s-o sfărâme.” Meșterul era inovatorul vremii de atunci, un expert în săbii, sulițe, scuturi și topoare. Meșterul face arme, dar pe meșter îl face Dumnezeu. Dumnezeu a introdus în istoria omenirii arta prelucrării metalelor. Suveranitatea lui Dumnezeu nu se oprește la inovatori, ci continuă și asupra celor ce mânuiesc armele. „Nimicitorul” – se referă la toate efectele posibile produse de cel ce mânuiește sabia și sulița într-un mod distructiv. Dumnezeu guvernează tehnologia umană și pe cei care o folosesc, chiar și într-un mod distructiv. Orice inventator, orice utilizare a invenției și orice rezultat al acesteia sunt la dispoziția Domnului.
Tehnologia nu poate împiedica moartea și nu poate mântui sufletul omului. Dumnezeu a codat orice posibilitate tehnologică în creație și în fiecare din noi a codat dorința pentru transcendență. Dumnezeu „a pus în om gândul veșniciei” (Ecles. 3:11) ceea ce înseamnă că întotdeauna vom dori ceva mai mult decât tehnologia. Oamenii de știință spun că nu avem nevoie de cineva care a murit ca să putem învinge moartea, ci că salvatorul umanității va fi tehnologia. Evanghelia tehnologiei ne cere doar să ne punem încrederea în controlul deplin a realității prin tehnologie.
Inovația umană este un dar extraordinar, dar un dumnezeu dezamăgitor. Nu ne putem mântui singuri.
Dacă Dumnezeu este în centrul vieții tale, atunci tehnologia este un mare dar, însă dacă salvatorul tău este tehnologia, atunci ești pierdut.
În cele din urmă, inovațiile noastre ne vor lăsa inimile neîmplinite, sufletele pierdute și trupurile în mormânt.
Tehnologia nu este neutră. Ne influențează în ceea ce gândim, simțim și credem. Internetul poate fi privit ca un oraș: are locuri unde îți este de folos să te duci și locuri unde vei avea probleme. Influența sa este cu adevărat copleșitoare. Suntem bombardați cu tot felul de informații până ajungem să le considerăm normale. Promovează ideologii noi și curente de gândire foarte complexe care seamănă îndoiala și subminează valorile milenare ale societății.
CAPCANE DIGITALE PENTRU INIMA SLUJITORULUI
Smartphone-ul este invenția care a influențat comportamentul cel mai mult. Când s-a luat decizia de a pune un computer în telefon totul s-a schimbat. Anul 2007 a fost anul apariției primului Iphone – Time magazine l-a numit Invenția Anului. Toată lumea se uită la telefon, nu doar ascultă la el. Ne uităm la telefon în timp ce așteptăm, în timp ce mergem la muncă, în timp ce ne uităm la alte ecrane. Statistica spune că ne uităm la telefon la fiecare 12 minute, de aproximativ 80 de ori într-o zi.
O imagine care surprinde complexitatea credinței în era digitală este „CINA” (2016) de Pawel Kuczynski
Mesajul imaginii poate fi acela de dependență, obsesie, folosire intensă, dar și că familia investește atenția lor devoțională în internet. Dincolo de faptul că se investește prea mult timp în social media, familia aceasta consideră internetul ca fiind ceva divin.
Menționăm câteva capcane ale acestor tehnologii digitale (iphone, ipad, smartphone, laptop) pentru inima slujitorului creștin. Telefoanele mobile ni-i aduc aproape pe cei ce sunt departe, dar îi țin la distanță pe cei ce sunt lângă noi.
PERICOLUL PIERDERII TIMPULUI
Timpul este o resursă prețioasă, nu se poate să-l reînnoiești. Îndată ce a trecut, nu mai este. De aceea, Cuvântul lui Dumnezeu ne-a avertizat să «numărăm» zilele noastre (Psalmul 90:12). În medie, ne uităm de 80 de ori pe zi la telefon, asta înseamnă aprox. 3.4 ore/zi și 24 ore/săptămână. Există pericolul de a fi distras de la ceea ce este important. Dacă petrecem peste 3 ore zilnic uitându-ne la telefon, cât timp petrecem în părtășie cu Domnul? (Luca 10:39-42 EDCR) Tehnologia creează un fel de plăcere, asemănătoare drogului, băuturii, jocului de noroc, sex. Nu te poți deconecta și face ceva productiv. Consumați de media, nu mai rămâne timp pentru viața reală.
PERICOLUL CĂUTĂRII VALORILOR LUMEȘTI
În general, internetul și social media amplifică lucrurile care nu sunt importante și le fac să pară foarte importante. Lumea cu reclamele ei ne spune cum să gândim, ce să cumpărăm, ce să simțim, etc. Orice lucru la care te uiți tot timpul, ajungi să-l imiți – în era digitală ne idolatrizăm telefoanele atunci când nu ne mai întrebăm dacă acestea ne ajută în atingerea obiectivelor noastre spirituale, ci suntem captivați de tehnologie – viteză, organizare, eficiență.
Social media ne face să vedem ce se întâmplă în lume și să fim văzuți (a fi văzut este mai ușor ca niciodată).
Când a scris W. Shakespeare că „lumea-ntreagă e o scenă și toți oamenii-s actori” – nu cred că și-a imaginat cât de literală va deveni această afirmație. Biserica nu trebuie să devină o scenă de spectacol, ci trebuie să fie o manifestare a slavei Dumnezeului Celui viu.
Biblia ne spune să iubim oamenii, dar să urâm sistemul lumii (1Ioan 2:15-17). Problema este că facem exact opusul. Facem ca plăcerile, banii, statutul social și popularitatea să ne fie ținta vieții. Cine îmbrățișează valorile lumii devine dușmanul lui Dumnezeu (Iacov 4:4).
PERICOLUL IMPLICĂRII ÎN DISPUTE INUTILE ONLINE
Social media răsplătește agentul provocator. Cum ai putea obține 500 de like-uri sau 10.000 de urmăritori? Probabil nu prin postarea unor versete sau a unor citate puritane, ci prin postarea unei provocări sau a unor opinii extremiste. Social media manipulează dorința noastră de a fi aprobați. Cu cât mai mulți followers și comentatori ne susțin cauza și ne bat pe umăr, cu atât mai puțin vom fi dispuși să gândim cu discernământ și să acceptăm corectarea.
Nu te lăsa prins în dispute inutile deoarece sunt oameni cărora nici nu le pasă ce crezi, ci le place disputa și cearta. Le răspunzi de multe ori și în final, realizezi că este de prisos (Tit 3:9). Cuvintele rostite de Domnul Isus în Matei 12:36 se referă și la social media și internet. O doză bună de umilință este necesară înainte de a naviga online ori a pune mâna pe telefon (Prov. 13:10). Lumea în care trăim caută ceva pentru care să fie supărată, frustrată și înfuriată. Excelăm de multe ori în pesimism. Vrem să știm slăbiciunile altora și asta spune ceva despre noi.
Social media oferă posibilitatea fiecărei persoane să-și facă auzită vocea și creează iluzia că toate vocile sunt egale (internetul are mai multă putere decât televiziunea deoarece fiecare își poate face propriul său show). Să nu uităm recomandarea apostolului Pavel din Coloseni 4:6 „Vorbirea voastră să fie totdeauna cu har, dreasă cu sare, ca să știți cum trebuie să răspundeți fiecăruia!”
PERICOLUL DE A NE AFIȘA SPIRITUALITATEA PE SOCIAL MEDIA
Dorința de a ne arăta spiritualitatea în fața altora este numită în Biblie fariseism (Matei 6:1, EDCR).
Nu-ți posta pe internet părtășia ta cu Domnul; asta arată că focalizarea mea nu este pe Dumnezeu, ci dacă toată lumea se va uita la ce am pus pe Instagram. Putem deveni dependenți de aprecierile celorlalți. Nu lăsa opinia publică să decidă ce crezi, cum acționezi și ce simți (Galateni 1:10, EDCR).
PERICOLUL DE A NE COMPLACE ÎN VICII ASCUNSE
Internetul a făcut să fie mai ușor accesibilă pornografia și relațiile extra conjugale online. Smartphone-ul face păcatul sexual să fie mai discret, oferindu-i posibilitatea protecției în spatele acțiunilor private; face ca pornografia să fie mai ușor de găsit decât meteo; exploatează curiozitatea nesfârșită a omului; face posibil ca utilizatorii să ia fructul oprit în orice moment al zilei și astfel, în secret, să se auto-distrugă.
Psihologul Al Cooper spunea că „pornografia este furtuna perfectă – din cauza anonimatului, disponibilității și accesibilității.”
Josh McDowell consideră că „lupta creștinilor cu pornografia a atins proporții epidemice și devine un cancer spiritual al bisericii.” De aceea, „mai bine punem o balustradă pe vârful stâncii decât o ambulanță la baza ei.”
CUM POT FOLOSI TEHNOLOGIA SPRE SLAVA LUI DUMNEZEU?
Departamentul digital al bisericii este o extensie a slujirii.
1. CÂND O FOLOSESC PENTRU A-MI EXPRIMA ÎNCHINAREA
Dumnezeu este mai interesat de teologia noastră cu privire la închinare, decât de tehnologia folosită în închinare, dar … trebuie să ne închinăm și prin tehnologie. Noi purtăm chipul lui Dumnezeu și în mediul virtual.
Ps. 25:5 – „…Tu ești totdeauna nădejdea mea!” (Toată ziua ești nădejdea mea) – deoarece am telefonul la mine toată ziua, acesta mă poate ajuta să-mi pun nădejdea toată ziua în Domnul. Folosește-l pentru închinare prin cântare și dărnicie.
2. CÂND O FOLOSESC PENTRU A ÎNCURAJA PĂRTĂȘIA
Rom. 12:10 – „Iubiți-vă unii pe alții cu o dragoste frățească. În cinste, fiecare să dea întâietate altuia.” Folosește social media pentru a-i încuraja pe ceilalți.
3. CÂND O FOLOSESC PENTRU CREȘTEREA MEA SPIRITUALĂ
2 Petru 3:18 – „creșteți în harul și în cunoștința Domnului și Mântuitorului nostru, Isus Hristos.”
Prin aplicații și website-uri unde pot studia Biblia.
4. CÂND O FOLOSESC PENTRU SLUJIRE
Ps. 116:12 – „Cum voi răsplăti Domnului toate binefacerile Lui față de mine?”
Social media poate fi un loc în care să slujesc altora: împărtășind cu alții ce am învățat, rugându-mă pentru ei; putem folosi tehnologia pentru a extinde închinarea dincolo de sala bisericii, de fapt ușa din față a bisericii este website-ul unde putem comunica cu membrii bisericii în timp real, putem ajunge și la membrii inactivi, putem ajunge cu lucrarea bisericii în toată lumea, putem câștiga noi membri, poate fi o încurajare pentru implicare, ne putem conecta cu generațiile mai tinere având în vedere că aceștia au crescut cu tehnologia.
5. CÂND O FOLOSESC PENTRU A-MI EXTINDE MĂRTURIA
1 Cronici 16:24 – „Povestiți (publicați) printre neamuri slava Lui… minunile Lui.”
Tehnologia este un câmp de misiune. Oamenii care sunt în spațiul digital sunt o nouă DIASPORA. Noi trebuie să înțelegem lumea lor, să vorbim limba lor și să le aducem mesajul lui Hristos. Putem aduce un mesaj pozitiv, de la viață spre viață. Putem modela societatea (cum vedem banii, familia, sexualitatea etc.)
Avem un avantaj pe care nicio altă generație din istorie nu l-a avut – putem ajunge în toată lumea. Cred că Dumnezeu va folosi tehnologiile digitale pentru împlinirea cuvântului din Matei 24:14. Istoria ne arată că creștinii au folosit în trecut tehnologia (de ex. drumurile romane, codex-ul, tiparul, telegraful, radioul și TV).
A pune mesajul POTRIVIT în fața persoanei POTRIVITE la momentul POTRIVIT … bazați pe contextul lor, asta înseamnă, de fapt, EVANGHELIZARE și UCENICIE.
În concluzie, ce este MEDIA ȘI TEHNOLOGIA – PRIETEN SAU DUȘMAN? Depinde de răspunsul la următoarele întrebări:
atitudinea mea față de tehnologie mă apropie de Dumnezeu sau mă îndepărtează?
purtarea mea prin folosirea tehnologiei mă zidește pe mine și pe alții?
comportamentul meu reflectă libertatea mea în Hristos sau robia mea față de tehnologie?